Vegan-Recepten

Boekweitgrutten met fruit (vegan)

Ik deel met jullie mijn gezonde favoriete ontbijt, samen met tips om te blijven variëren. Boekweitgrutten zijn glutenvrij en op smaak te maken met onderstaande ingrediënten.

Duur: ongeveer 10 min.

Wat heb je nodig:

  • Blauwe bessen (bevroren of vers) of varieer met bosbessen, zoals frambozen, bramen, kersen of een mix hiervan.
  • 1 banaan
  • Boekweitgrutten (80 tot 100 gram per persoon) of varieer met havervlokken
  • Cacaopoeder (varieer met speculaaskruiden en kaneel)
  • 300ML water of plantaardige melk
  • Pompoenpitten
  • Abrikozen (varieer met moerbeien)
  • Kokosrasp
  • Handje amandelen (ongezout en ongebrand)
  • Optioneel: goijbessen 
  • Optioneel: 1 eetlepel gemengde notenpasta
  • Optioneel: voeg 2-3 druppels kaneelolie toe aan het boekweitmengsel.

Waar begin je?


1. Start met het ontdooien van de blauwe bessen (tenzij je verse bessen hebt). Hoeveelheid is geheel naar eigen keuze. Snijdt daarna de banaan.


2. Weeg 80 tot 100 gram boekweitgrutten en voeg daar 300ML water (of amandelmelk) aan toe. Verwarm dit mengels en blijf tussendoor roeren.


3. Voeg tijdens het roeren 1 theelepel cacaopoeder toe (1 eetlepel als je de smaak sterker wilt hebben). Varieer hier eens met speculaaskruiden of kaneel.


4. Roer daarna het boekweitmengsel door de bevroren blauwe bessen. Ik vind de kleurenmix zo leuk! 😀


5. Voeg je favoriete toppings toe. Ik gebruik regelmatig kokosrasp of kokosvlokken, pompoenpitten, amandelen en abrikozen en/of moerbeien.


6. Voeg eventueel nog wat verse blauwe bessen toe als je die in huis hebt. Dit is mijn geweldige goed vullende ontbijt, waarmee je de hele ochtend door kunt!

*Glutenvrij, suikervrij en veganistisch

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *