Yoga

Nog geen sport gevonden die bij je past? 7 redenen waarom je Yoga moet proberen!

Zelf vind ik onderstaande effecten van yoga ontzettend interessant en ik dacht dit moet iedereen weten. Dus bij deze:

Waarom het beoefenen van Yoga beter is dan reguliere sporten:
  1. Veel fysieke oefeningen neigen ernaar om gifstoffen/vervuiling op te bouwen in het lichaam, yoga elimineert deze stoffen.
  2. In yoga daalt het zuurstofverbruik en zorgt ervoor dat je langer leeft, in andere fysieke oefeningen stijgt dit.
  3. In yoga daalt de lichaamstemperatuur, terwijl in andere oefeningen de temperatuur stijgt.
  4. In yoga daalt de snelheid van de ademhaling, in andere fysieke oefeningen stijgt dit.
  5. In yoga ontvangen de spieren minimale voeding/zuurstof en ontvangen juist de organen meer voeding en zuurstof. Dit is andersom in andere fysieke oefeningen.
  6. De meeste lichaamsbeweging heeft de neiging om de gewrichten te belasten en kan vaak later in het leven reuma en stijfheid veroorzaken. Het tegenovergestelde is het geval met Yoga.
  7. Yoga stimuleert het parasympathische zenuwstelsel, terwijl de andere oefeningen het sympathisch zenuwstelsel prikkelen. Wat is dat dan? Lees hieronder meer.

Het autonome zenuwstelsel van het lichaam behoudt de homeostase in het lichaam. Homeostase is het in evenwicht brengen van alle functies in het lichaam (zoals temperatuur, zuurtegraad, bloeddruk en ademhaling) en het vermogen van het lichaam dit evenwicht te behouden, ondanks invloeden uit de omgeving.

Je autonome zenuwstelsel bestaat uit twee subsystemen: het sympathische en het parasympathische zenuwstelsel.

Je sympathische zenuwstelsel bereidt je lichaam voor op actie. Het staat bekend om zijn ‘Fight or Flight response (vecht-of-vluchtreactie). Je ‘Fight or Flight response’ wordt geactiveerd als bijvoorbeeld een hond je aanvalt en dus je hartslag versnelt, ook je pupillen verwijden en het grootste deel van het bloed  wordt naar je spieren gestuurd om je voor te bereiden om te vechten of te vluchten. Alle systemen van het lichaam worden in de noodmodus gezet om de onmiddellijke situatie te overleven. Ondertussen worden al de interne functies in het lichaam, zoals reguliere functies voor groei en genezing van het lichaam in de wacht gezet.

Het andere subsysteem is het parasympathische zenuwstelsel. Dit brengt je lichaam in een rust-en verteringsmodus (Rest and Digestmode). Het compenseert je sympathische zenuwstelsel, herstelt je lichaam naar een staat van rust en activeert reguliere functies, zoals de afscheiding van speeksel in je mond of spijsverteringsenzymen in je maag.

Slechts een van deze twee subsystemen kan tegelijkertijd actief zijn.

Ze wisselen af ​​naar aanleiding van de behoefte en de situatie. Het evenwicht tussen deze twee systemen is van groot belang. Bij een gezond persoon zijn de overgangen tussen deze twee systemen regelmatig, soepel en snel.

Comfortabele oefeningen en langzame, bewuste ademhaling in Hatha Yoga zullen het parasympathisch zenuwstelsel activeren (Rest and Digestmode). Een Hatha Yoga-oefening met stabiele en comfortabele houdingen en een rustige, bewuste ademhaling, zal je in de parasympathische modus brengen. In deze staat is een goede werking van al de interne organen en klieren verzekerd. Ze zullen een overvloedige bloedtoevoer ontvangen.

‘Stress’

We weten allemaal dat stress ongezond is. Het triggeren van het sympathische zenuwstelsel,  zorgt voor meer stress.

Deze stress is de oorzaak van de meest voorkomende chronische ziekten.

Nogmaals, wanneer je sympathische zenuwstelsel actief is, bevindt je lichaam zich in de overlevingsmodus. Je hartslag neemt toe, de bloedtoevoer naar je interne organen wordt afgebroken en doorgestuurd naar je belangrijkste spieren en je ademhaling wordt snel en oppervlakkig. Tegelijkertijd stroomt het stresshormoon cortisol in je bloedbaan. In de loop van de tijd kan dit leiden tot verschillende vaataandoeningen, zoals een hoge bloeddruk en een depressief immuunsysteem.

Met de drukke en stressvolle levensstijl van vandaag, ontvangen de meesten van ons weinig voordeel uit het stimuleren van het sympathische zenuwstelsel door krachtige oefeningen uit reguliere sporten. Als je al te vaak en te lang in de sympathieke modes bent, moet je je lichaam en geest trainen om gemakkelijker te ontspannen en vaker in een parasympathische modus te blijven. (Dit wil niet zeggen dat reguliere sporten niet goed voor je zijn).

Het schakelen tussen deze twee zenuwstelsels is de reden waarom Hatha Yoga zo belangrijk is voor je lichaam.

‘De Sun Salutations oftewel zonnegroet’

De zonnegroet aan het begin van de les is een goed voorbeeld. Deze cyclus van oefeningen is bedoeld om je lichaam op te warmen. Door de dynamische inspanning van de zonnegroet stimuleert het sympathische zenuwstelsel. Na 5 tot 10 minuten Sun Salutations lig je echter in Shavasana (Corpse Pose) en laat je je ademhaling en hartslag kalmeren. Dit is de belangrijke verschuiving, waarbij het lichaam van sympathisch verschuift naar het parasympatische zenuwstelsel.

‘Kapalbhati-ademhaling & Anulom Vilom’

Ook prikkelt een dynamische Kapalbhati-ademhaling (een vorm van pranayama-ademhaling) het sympathische zenuwstelsel, terwijl de meer kalmerende Anulom Vilom (ook bekend als Alternate Nostril Breathing) de meer kalmerende eigenschappen van het parasympathische zenuwstelsel activeert.

Om deze reden zijn langdurige houdingen tijdens de Hatha Yoga-oefening essentieel. Door een asana (pose) gedurende een bepaalde tijd comfortabel en gemakkelijk vast te houden, kom je in de rust- en verteringsmodus. Niet alle asana’s zijn gemakkelijk en moeiteloos. Uitdagende asana’s verhogen je hartslag en ademhaling. Wanneer gevolgd door een ontspanningshouding zoals Corpse Pose, Child’s Pose of Crocodile Pose, leert het lichaam te schakelen van sympathische naar parasympathische modes.

Ik hoop dat deze informatie je overtuigd heeft om Yoga te gaan beoefenen! Kom eens gezellig een proefles volgen 😉

Bron: Hatha Yoga for Teachers and Practitioners door Yogi Ram & Kalyani.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *