Yoga

De gezondheidsvoordelen van de ademhalingsoefening Anulom Vilom

De voordelen van de ademhalingsoefening Anulom Vilom
De voordelen van de ademhalingsoefening Anulom Vilom

De ademhalingsoefening Anulom Vilom

Anulom Vilom is een ademhalingsoefening gericht op de balans ofwel coördinatie tussen de linker- en rechter hersenhelft. Door  de oefening uit te voeren wordt er evenveel zuurstof gegeven aan beide hemisferen. Dit heeft een kalmerend effect op de geest, de ademhaling en de hartslag.

Allereerst leg ik je uit hoe je Anulom Vilom uitvoert:
  1. Zit in een comfortabele positie (kleermakerszit of op de knieën), plaats je linkerhand in Chin Mudra, waarbij de top van de wijsvinger en de duim elkaar raken en je rechterhand in Vishnu Mudra, waarbij de wijsvinger en middelvinger zijn gebogen tegen je handpalm aan.
  2. Plaats je rechterduim op je rechterneusgat en adem in door je linkerneusgat voor 4 seconden.
  3. Sluit dan beide neusgaten door ook het linkerneusgat te sluiten met je pink of ringvinger en houd de adem vast voor 8 of 16 seconden (beginners 8 seconden vasthouden).
  4. Verwijder je duim van het rechterneusgat en adem uit door het rechterneusgat voor 8 seconden.
  5. Adem in door het rechterneusgat voor 8 seconden.
  6. Houd de adem opnieuw vast voor 8 of 16 seconden.
  7. Adem uit door het linkerneusgat voor 8 seconden.
  8. Herhaal deze oefening voor 5 minuten.

Belangrijk bij deze oefening is om de ademhaling te verdelen. Met andere woorden adem niet alle lucht in één keer uit. Verdeel de lucht die je hebt over de gehele 8 seconden die je uitademt.

DE GEZONDHEIDSVOORDELEN VAN ANULOM VILOM:
  • Het hele ademhalingstelsel wordt gereinigd en versterkt.
  • Aangezien de uitademing (8 seconden) tweemaal de tijd van de inademing is (4 seconden), worden ‘oude’ lucht en afvalproducten uit de longen verdreven.
  • Anulom Vilom helpt bij het evenwicht van de hemisferen (linker- en rechterhelft) van de hersenen.
  • Deze oefening helpt de geest te kalmeren, het helder en stabiel te maken en het is een goede voorbereiding op meditatie.
  • Goed voor ontspanning, het wegnemen van stress en helpt tot rust te komen.
  • Tijdens de retentie (vasthouden van de adem) wordt de snelheid van gasuitwisseling in de longen sterk verhoogd als gevolg van de toename van de druk. Dit betekent dat meer zuurstof uit de longen in de bloedstroom komt en wordt tijdens de uitademing meer CO2 (en andere afvalstoffen) uit het bloed doorgegeven naar de longen.
  • De adem verandert tussen de twee neusgaten en verandert ongeveer elke 2 uur. De adem in de rechter neusgat is heet, symbolisch aangeduid als de ‘zon’. Het is katabolisch (stofwisseling in het lichaam waarbij stoffen worden afgebroken tot kleinere deeltjes, waardoor er energie vrijkomt) en heeft een versnellende werking op het lichaam. De luchtstroom van links, die koel is en aangeduid als de ‘maan’,  heeft een  remmende werking op het lichaam. Deze ademhalingsoefening helpt evenwicht tussen de twee te brengen.
  • Anulom Vilom zuivert de Nadis (kanaal voor levensenergie).
  • De levensenergie ofwel de vitale energie wordt opgeslagen.
  • Het psychische systeem wordt in evenwichtig gebracht.
  • Het maakt het lichaam licht en de ogen glanzend.

Ik hoop dat deze voordelen je enthousiast hebben gemaakt over de ademhalingsoefening Anulom Vilom. Nu weet je waarvoor je deze oefening doet tijdens een yogasessie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *