Yoga

Ademhalingsoefening Kapalbhati tijdens yoga: waar is het goed voor?

Ademhalingsoefening Kapalbhati tijdens yoga: waar is het goed voor?
Ademhalingsoefening Kapalbhati tijdens yoga: waar is het goed voor?

Bij  Hatha Yoga wordt er met ademhalingsoefeningen gewerkt, ook wel pranayama genoemd. Een van deze ademhalingsoefening heet Kapalbhati. Dit wordt ook wel ‘the fire breath’ of ‘skull shining breath’ genoemd. ‘Kapel’ betekent schedel en ‘Bhati’ betekent licht, perceptie of kennis. ‘Skull shining’ verwijst naar het laten ontwaken van de slapende delen van het brein, oftewel ‘verlichting’.

Waar is de ademhalingsoefening Kapalbhati allemaal goed voor? 

Allereerst leg ik je uit hoe je Kapalbhati uitvoert:

  1. Zorg er voor dat je comfortabel kunt zitten. Belangrijk is hierbij dat de ruggengraat recht is. Soms is het nodig om op een verhoging te zitten, bijvoorbeeld met een meditatiekussen.
  2. Je telt 1,2,1,2,1,2 etc. Bij 1 adem uit door je neus en bij 2 adem je weer in. Je  ‘perst’ als het ware de ademhaling door de neus naar buiten op de uitademing. De buikspieren en het middenrif spannen zich kort en krachtig aan, een soort pompende beweging die naar binnen gaat. Hierdoor wordt de lucht via de neusgaten naar buiten geforceerd op de uitademing. De inademing op 2 komt eigenlijk vanzelf door de buikspieren weer te laten ontspannen en de lucht daar binnen te laten stromen.
  3. Herhaal voor 30/40/50 pompings.
  4. Let op: je ademt dus alleen door je neus in en uit. Je mond is tijdens deze gehele oefening gesloten.
De gezondheidsVoordelen van Kapalbhati:
  • Het reinigt de neusgang, de longen en het volledige ademhalingsstelsel.
  • Het versterkt en verhoogt de capaciteit van de longen en de spieren van de ribbenkast.
  • Het helpt om de neusholtes op te schonen en opgehoopte slijm te elimineren.
  • Het verwijdert de bronchiale congestie (moeite met ademhalen) en krampen. Het helpt ook om astma te verlichten.
  • Het helpt het lichaam grote hoeveelheden kooldioxide en andere onzuiverheden te elimineren. Dit zorgt ervoor dat de rode bloedcellen meer zuurstof absorberen.
  • De toegevoegde zuurstoftoevoer in het lichaam verrijkt het bloed en versterkt lichaamsweefsels.
  • De beweging van het diafragma en het samentrekken van de buik masseert de maag, lever, milt, hart en alvleesklier.
  • De buikspieren worden versterkt en de spijsvertering  wordt verbeterd.

Er is meer:

  • Een regelmatige beoefenaar van Kapalbhati ervaart bloeiende kracht en gezondheid.
  • Kapalbhati vernieuwt en versterkt de geest.
  • Het zorgt voor een toename van de alertheid als gevolg van de toename van zuurstof in de hersenen.
  • Het creëert een gevoel van opwinding.
  • Kapalbhati activeert levensenergie.
  • Het verhoogt de voorraad van opgeslagen prana (levensenergie) in het gebied van de solar plexus. Het solar plexus chakra is de derde chakra van de zeven hoofd chakra’s en ligt tussen de ribbenkast en de navel. Het solar plexus chakra is je centrum van wilskracht, je persoonlijkheid, zelfwaarde en identiteit.

Ook nog een leuk weetje over deze oefening is, dat deze oefening ervoor kan zorgen dat het witte gedeelte van je ogen nog witter kan worden. Tenminste dat wordt gezegd, maar dan wel bij het regelmatig beoefenen van Kapalbhati.

Ik hoop dat deze voordelen je enthousiast hebben gemaakt over de ademhalingsoefening Kapalbhati. Nu weet je waarvoor je deze oefening doet tijdens een yogasessie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *