Yoga

Wat is het verschil tussen de diverse yogastijlen?

Verschillende yogastijlen?

Veel mensen vragen vaak aan mij, wat is het verschil tussen de diverse yogastijlen? Of ze zeggen: ‘ik wist niet dat er verschillende yogastijlen bestaan!’

Ten eerste yoga = yoga en het ultieme doel van yoga is zelf bewustzijn (oftewel verlichting). Veel dezelfde oefeningen komen terug in de verschillende  stijlen, maar deze worden op een andere manier gegeven. Dit verschilt ook per yoga-instructeur. Het verschil zit o.a. in de duur waarin de posities worden vastgehouden, de variatie in de houdingen en de reeks houdingen achterelkaar. De houdingen (asana’s) kunnen o.a. statisch worden uitgevoerd, zoals in Hatha yoga of in een flow, zoals in Vinyasa yoga. Met een flow wordt er bedoeld dat je vrij snel achterelkaar oefeningen uitvoert en dat vaak eerst aan de linker- of rechterkant van het lichaam beoefend wordt.

Hieronder geef ik je een kort overzicht van de verschillende meest voorkomende yogastijlen:

Astanga Yoga/Raja Yoga

Raja yoga is ook bekend als Astanga yoga. ‘Asht’ is het Sanskriet (een oude heilige taal die zijn oorsprong vindt in India) voor acht en ‘anga’ is het Sanskriet voor ledematen.  Deze filosofie praat over de acht ledematen van Raja yoga. Deze ga ik hier niet allemaal uitleggen, omdat dat veel te lang wordt. Een van de acht ledematen gaat over asana (posities). In Raja yoga wordt volgens de filosofie 84 statische houdingen beoefend met de ‘headstand’ en ‘lotus’ als meest belangrijke.

Ook pranayama is een van de acht ledematen van Raja yoga. Dat staat voor ‘life energy’ oftewel levensenergie. Hierbij staat de ademhaling centraal om de levensenergie te vergroten. Dit wordt tijdens de yoga beoefend door ademhalingstechnieken. Onder Raja yoga valt ook Hatha yoga.

Hatha Yoga

In Hatha yoga bestaat iedere les uit pranayama (ademhalingsoefeningen, asana’s (yogahoudingen) en Shavasana (relaxatie). De houdingen zijn statisch en worden dus één voor één beoefend met veel aandacht voor het lichaamsbewustzijn. De houdingen worden gemiddeld tussen de 30-60 seconden vastgehouden. Elke houding kan aangepast worden aan jouw niveau. Je wordt bewust van je eigen lichaam, je adem, je zintuigen en gedachten. Deze lessen zijn erg geschikt voor beginners.

Vinyasa Yoga

Vinyasa yoga is een dynamische, actieve vorm van yoga, waarbij je ademhaling en beweging synchroniseren. Iedere les bestaat uit een creatieve flow van yogahoudingen. Vaak wordt er specifiek gefocust op bepaalde lichaamsdelen, zoals bijvoorbeeld de opening van de heupen of versterking van de buikspieren. Deze stijl is fysiek uitdagend. Deze lessen zijn niet geschikt voor beginners.

Yin Yoga

Tijdens Yin yoga houdt je een bepaalde houding voor 4-5 minuten lang aan, waardoor je een diepe stretch ervaart in je lichaam. Deze stijl stimuleert bindweefsel, ligamenten (ligament is een band van bindweefsel om een gewricht) en kraakbeen. Dat is belangrijk om maximale bewegingsvrijheid in gewrichten te behouden.

Bikram Yoga/Hot Yoga

Bikram yoga ook wel Hot yoga genoemd, is Hatha yoga alleen dan wordt deze stijl beoefend in een ruimte van ongeveer 38 tot 40 graden celsius. De bloedsomloop wordt hierdoor gestimuleerd en dit maakt je sneller soepel, waardoor blessures voorkomen of juist verholpen kunnen worden. Bikram yoga vergt veel van je lichaam, je zweet enorm tijdens de les en je ademhaling wordt tevens op de proef gesteld.

Iyengar Yoga

De yogastijl onderscheidt zich door de precisie in de oefeningen. De oefeningen worden zo correct mogelijk uitgevoerd. Om het lichaam te ondersteunen wordt er af en toe gewerkt met hulpmiddelen zoals blokken, riemen, dekens, stoelen etc.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *